Fietsen in Thailand

Fietsen in Chiang Mai, Thailand

Fietsen in Chiang Mai, Thailand

Mijn volgende avontuur speelt zich af op de fiets in Chiang Mai, Thailand. Deze stad in het noordwesten van Thailand heeft alles in zich om de komende jaren uit te groeien tot een internationaal centrum voor de wielersport. Waarom? lees het in onderstaande blog.

Fietsen in Thailand

Calpe aan de Ping

Het duurde niet lang voor ik smoorverliefd word op deze stad in het Noordwesten van Thailand. Niet in de laatste plaats vanwege de bruisende fietscultuur. Fietsen in de omgeving van Chiang Mai heeft namelijk alles wat je wielerhartje begeert. Niet voor niets komen hier dan ook steeds meer professionele en semi-professionele wielrenners uit Europa om te overwinteren.

Oomen, Campenaerts, Tolhoek, Schelling en Hofstede ben ik bijvoorbeeld tegengekomen en ook Dumoulin is hier eens op trainingskamp geweest. Daarnaast is de nationale Thaise ploeg hier gevestigd en diverse profteams uit Azië zijn hier jaarlijks op trainingskamp. Met de Vanilla Residence is hier zelfs een rennershotel! Het doet stiekem een beetje denken aan Spaanse trainingsoorden als Girona of Calpe, maar dan stukken goedkoper! Er zijn ook genoeg opties om fietsen in Thailand te huren, al is dat wel iets duurder dan je gewend bent.

Er zijn verschillende redenen dat zij zich hier vestigen en dat ik hier in plaats van één maand, bijna vijf maanden heb gezeten. Het klimaat van Chiang Mai is in de maanden oktober tot en met januari paradijselijk. Strakblauwe luchten en het kwik dat in de ochtend net de 20 graden aantikt en gedurende de dag oploopt tot zo’n 28 tot 30 graden. Niet onbelangrijk is de droge lucht die ervoor zorgt dat je niet constant kletsnat van het zweet bent. De ritjes beginnen vroeg, zodat je rond de lunch met een kokosnoot en een khao soi (lokale curry) aan het zwembad plaats kunt nemen.

Sportpsycholoog in Thailand
Samoeng loop, een absoluut hoogtepunt

Er zijn verschillende redenen dat zij zich hier vestigen en dat ik hier in plaats van één maand, bijna vijf maanden heb gezeten. Het klimaat van Chiang Mai is in de maanden oktober tot en met januari nagenoeg perfect. Strakblauwe luchten en het kwik dat in de ochtend net de 20 graden aantikt en gedurende de dag oploopt tot zo’n 28 tot 30 graden. Niet onbelangrijk is de droge lucht die ervoor zorgt dat je niet constant kletsnat van het zweet bent. De ritjes beginnen vroeg, zodat je rond de lunch met een kokosnoot en een khao soi (lokale curry) aan het zwembad plaats kunt nemen.

Fietsen in Thailand: Het verkeer

Het verkeer is hier zo mak als een lammetje. Het is de tweede stad van Thailand en ook al zijn sommige kruispunten echt druk, het voelt allemaal gemoedelijk. Auto’s laten je er vaak tussen zonder scheldkanonnades en getoeter. Het lijkt wel alsof ze niet per se ergens hoeven te zijn en dat vijf minuten later ook prima is. Zelfs als je in een groep rijdt word je gerespecteerd als verkeersdeelnemer. Dat heb ik zelfs in Nederland nog niet zo meegemaakt.

De omgeving van Chiang Mai is veelzijdig. Gelegen in de vallei tussen de hoogste bergen van Thailand. Ondanks dat kun je langs de Ping richting zuiden rondjes maken met minder hoogtemeters dan een ritje door de Hollandse polder! Qua beklimmingen kun je het zo gek maken als je wilt. Ten zuidwesten van de stad ligt Doi Inthanon, de hoogste berg van Thailand met de top 2565 meter. Een absoluut monster met het venijn in een ellenlange staart. Een absoluut monster met het venijn in een ellenlange staart. Enige probleem daar: je mag er met de fiets niet afdalen omdat er in het recente verleden enkele ongelukken zijn gebeurd. De Thai lossen dit op door taxi’s naar boven en beneden te laten rijden om je op te pikken. Tijdens een georganiseerde groepsrit naar de top werd dit met tientallen kaders en wielen nogal een behoorlijke uitdaging.

Richting westen kijk je vanuit de stad tegen Doi Suthep, een prachtige en iets meer vergevingsgezinde klim, met een gemiddeld stijgingspercentage van zo’n 5%. Op de top vind je hier een schitterende tempel: Wat Phra That Doi Suthep, met uitzicht op de stad. Ook wordt er elke zaterdagochtend een groepsrit georganiseerd die de 55 (spreek uit ha ha) ride wordt genoemd. Hier nemen wekelijks tot wel 150 man aan deel en is een geweldige plek om nieuwe mensen te leren kennen en om je te meten met de beste renners uit de omgeving.

Samoeng en Mon Jam

De Samoeng loop is een rit vanaf Chiang Mai van 90 kilometer en zo’n 1500 hoogtemeters die echt de moeite waard is. Je rijdt hier tussen stukken ongerepte jungle en kunt onderweg onder andere waterbuffels en olifanten tegenkomen! Halverwege heb je een waanzinnig uitzicht over de Samoeng vallei, waar je eventjes kunt bijkomen.

 Neem een afslag later en je komt uit bij een waanzinnige beklimming richting Mon Jam. Hier vind je enkele Hill Tribes die nog veel tradities hebben behouden van vroeger. Zoals bijvoorbeeld hun kleurrijke klederdracht. Vanaf Chiang Mai is een ritje naar het hippiestadje Pai zo’n 130 kilometer. Ik beleefde in deze rit een waanzinnig avontuur waar je binnenkort meer over kunt lezen.

Fietsen in Thailand
Uitzicht vanaf Mon Jam

Koffie en fietsen in Thailand

Thailand kent een rijke koffiecultuur. Het maakt niet uit of je je op het platteland begeeft, midden in de stad of aan het strand, de koffie hier is echt goed! Of je nu op zoek bent naar een ijskoffie, V60 of een havercapu, ze hebben het allemaal. Zo werd ik een keer in the middle of nowhere door een vriend verrast, hij wist nog wel een café in de buurt. Enkele zijweggetjes later en we staan plots voor een koffierooster die de beste koffie brandt en de lokale bevolking opleidt tot koffiemeesters, hoe vet!

Kortom

Fietsen in Chiang Mai, Thailand is echt een aanrader. Het is mijn favoriete fietsbestemming geworden in een paar weken tijd en ik weet zeker dat dit niet mijn laatste bezoek aan dit gebied is. Sterker nog, het plan is om eind dit jaar weer terug te komen! 

Check trouwens ook eens mijn verhalen in Australië, op Bali en op Penang, Maleisië

3 gedachten over “Fietsen in Chiang Mai, Thailand”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *